Educar en el valor dels horts

Durant aquest estiu, l’hort de les Hortes ha tingut uns nous hortolans. Els nens i nenes de la ludoescola han fet setmanalment el recorregut «Del paisatge a la taula», i així han integrat la producció de la terra i la collita a la seva alimentació. El projecte va molt més enllà de la part més lúdica, tot i que és essencial en la introducció dels més petits a les pràctiques agrícoles. «Els infants planten les verdures, les veuen créixer i les fan seves. Les porten a la cuina, i un cop allà els fem una breu xerrada sobre les propietats de cada aliment», ha explicat Alba Reguant, nutricionista de Vitalsport, que ha coordinat el projecte juntament amb Cristina Pérez, experta en sostenibilitat. Totes dues col·laboren amb l’Observatori dela Sostenibilitat(OBSA), entitat que, juntament amb el Comú d’Ordino, ha impulsat aquest projecte.

L’Hort de la ludoescola vol tenir continuïtat durant el curs escolar i té com a objectius que els infants aprenguin la importància d’una alimentació sostenible, de temporada i de proximitat, a més del respecte pel medi ambient i el treball agrícola. L’activitat setmanal es recull en un butlletí electrònic que s’envia als pares, en què hi consta el fruit que es proposa i les seves propietats i se suggereix una recepta. «No volem que es quedi en una anècdota del que fan a l’escola. Al final són els pares els qui compren, cuinen i són responsables de l’alimentació de l’infant», afegeix l’experta. Segons ha explicat el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, «l’hort esdevé un espai de lleure i aprenentatge. Es tracta d’una prova pilot per sensibilitzar la població local sobre la importància de la sostenibilitat, l’ecologia i la proximitat dels aliments, que s’adreça a tota la població: nens, educadors i pares». Per la seva banda, la consellera d’Educació, Cultura, Joventut i Benestar ha explicat que «l’intercanvi generacional amb els padrins és un altre aspecte que es vol potenciar». El projecte segueix els objectius d’horts escolars de la FAO, que recomana els horts a l’escola com a eina per afavorir l’educació mediambiental i el desenvolupament individual i social, i perquè afegeix una dimensió pràctica als aprenentatges.