Sou a: Inici / Notícies / Els serveis públics han crescut com a conseqüència de l'increment de la població

Els serveis públics han crescut com a conseqüència de l'increment de la població

Samuel Duró és conseller de Manteniment, Serveis i Circulació, una de les carteres que tenen una afectació més gran en el dia a dia de les persones. 

- Com ha afectat l’increment de població dels últims anys en els serveis públics?

La parròquia ha crescut molt i hem hagut de fer front a molts canvis. L’afectació s’ha vist en la demanda, en el pressupost, en l’increment de serveis i en l’organització de la feina, sens dubte. Amb els anys hi ha hagut una professionalització i tothom ha hagut de fer un esforç.

- Fa poc s’ha fet una reestructuració important.

Com deia, el creixement del Comú ha estat paral·lel al de la parròquia. Actualment som un equip d’unes dotze persones en temporada d’hivern, que en època d’estiu s’incrementa fins a unes vint-i-cinc per tasques de pintura, jardineria i manteniment, que només podem fer amb bon temps. El que hem fet és un canvi intern en els processos per millorar la planificació i l’organització. Un exemple n’és la incorporació de personal per al manteniment dels edificis. Hem hagut de donar resposta a l’increment d’activitats i esdeveniments que tenen lloc a la parròquia: la feina prèvia i posterior, els muntatges i desmuntatges, el transport de material... amb el greuge que quan hi ha més actes és temporada alta per a tothom. També hem implantat una app interna per al seguiment i el control de la gestió de tasques i manteniments a mitjà i a llarg termini.

- L’externalització de serveis respon també a aquesta política d’optimitzar els recursos?

Absolutament. Ja fa dos anys que, via concurs, es va externalitzar el servei de jardineria de la parròquia, a excepció del poble d’Ordino, i la valoració és positiva, perquè la disponibilitat del personal i dels vehicles s’ha de tenir en compte per donar resposta en qualsevol moment. Pel que fa a la treta de neu, externalitzar-ne una part també ha estat un encert. 

- Les precipitacions són cada vegada més imprevisibles...

Aquest hivern ha estat molt diferent dels anteriors. El 2016 gairebé no va nevar, el 2017 hi va haver moltes precipitacions arreu i no hi havia prou maquinària per a tanta demanda. Què passa llavors? Que els preus són desorbitats i no hi arribes. És per això que el 2018 decidim tirar endavant el contracte amb una empresa. Aquest any, els episodis de neu han estat molt seguits i intensos en un període molt curt. I aquest servei evidentment té un cost suplementari, però l’avantatge és que funciona a demanda i t’assegures la prioritat. Ara sempre tenim disponibles una carregadora gran, quatre de petites i dos camions. Es va impulsar una campanya per conscienciar tota la població de la importància de participar en la treta de neu. Les queixes han disminuït i hi ha hagut una gran millora. Ara bé, els moments crítics sempre hi seran.

- Quines inversions destacades s’han fet?

La renovació del parc mòbil del Comú. Els últims quatre anys s’ha invertit en dos jeeps, tres furgonetes, la substitució de l’Unimog i un utilitari. Es tracta de vehicles Euro 6, que compleixen la normativa quant a emissió de gasos. Som una administració i hem de donar exemple en tot el que estigui al nostre abast. La renovació lumínica també respon a aquest criteri: tots els fanals que es posen incorporen tecnologia led.

- S’ha ampliat, l’enllumenat públic? 

S’ha reforçat en llocs puntuals on hi havia una mancança, com ara el Coll d’Ordino, i l’any passat es van instal·lar trenta-dos fanals nous de baix consum. L’objectiu també es homogeneïtzar el mobiliari urbà a la parròquia. S’ha treballat, de forma destacada, a la Cortinada i a la Clota Verda. Cada any se’n fan una trentena. L’enllumenat públic a la parròquia té 1.864 punts, no parlem només de fanals, sinó també de focus i altres tipus d’enllumenat. Les inversions s’han de fer obligatòriament d’una manera progressiva, no només aquesta, totes. El pressupost és el que és i no podem enllestir-ho tot de cop com ens agradaria. Hem de fer el màxim possible adaptant-nos a la realitat, que és que els diners són limitats. Com en tot, el que s’ha de buscar és l’equilibri, i no és fàcil trobar-lo. Fer les coses bé mirant de donar resposta a totes les necessitats sense excedir-nos. Al nostre mandat s’ha recollit la sembra dels anteriors, la bona feina; hem trobat uns números molt sanejats i hem pogut continuar en aquesta direcció. Per sort no hem hagut de viure la crisi i el vent ens ha estat favorable per tirar endavant moltes reformes.

- Altres millores en el mobiliari urbà són els tancats per als contenidors?

Sí, són petites millores que augmenten la qualitat de vida. És un altre exemple de com tenir cura de la imatge de la parròquia, i volem que siguin igual a tot arreu. Tenim dues propostes, els tancats de fusta que ja coneixem, i els d’obra, que no necessitaran tant manteniment, ja que la fusta s’erosiona amb el temps. A més a més de l’estètica, també tenen un accés més fàcil i pràctic per a l’usuari. Una altra millora ha estat la col·locació de més bancs, al carrer, a la plaça Major i al Lloser d’Ordino. 

- Som una parròquia neta pel que fa al reciclatge?

Sens dubte sí, tot i que sempre podem millorar. Les dades del reciclatge són positives a la parròquia; destaca l’increment d’envasos que ens ha portat a fer una recollida setmanal més al poble d’Ordino, hem passat de dues a tres. Això no és només mèrit nostre, sinó que des del Centre Andorra Sostenible s’han fet moltes campanyes de sensibilització i educació pel reciclatge. L’administració fa esforços importants i s’hi dediquen molt recursos.

- Ara s’introduiran millores en la deixalleria?

Sí, en la gestió, ja que és un servei mancomunat entre Ordino i la Massana. Hi haurà un control més acurat de la procedència dels residus que hi arriben i es farà un pesatge amb registre de dades setmanal. Quant a l’afectació als usuaris, no es permetrà deixar-hi res fora de l’horari d’obertura.

- Quina valoració fa del servei d’incidències a la via pública, l’app i el Servei d’Atenció Ciutadana?

Va sorgir una mica per gestionar amb un telèfon directe les possibles incidències arran de la neu i ara és un canal directe amb el ciutadà. És una manera de deixar constància de totes les queixes i demandes que entren. Es resolen els casos d’acord amb la urgència i la gravetat del que es planteja, i es fa molt bona feina.

- Aviat s’obriran dos nous aparcaments a la parròquia. Com es gestionaran?

Sí, enllestirem un aparcament a la Cortinada i un altre a la Plana de Babot. Seran aparcaments amb control d’accés per barrera, com tots els altres. És una mesura lògica que ha eliminat les permanències abusives dels vehicles. Hem d’estar preparats, la implantació a totes les parròquies de la plataforma de mobilitat intermodal de Feda implicarà aquest control de la gestió dels pàrquings. Pel que fa a les tarifes, no són en cap cas abusives, hi ha modalitats per atendre les diferents necessitats dels usuaris. S’implantarà també el pagament de les sancions via Tpv virtual o bé PayPal.

- I pel que fa a la via pública, com afronta la parròquia el problema dels gossos?

Farem el que es decideixi des de tots els comuns, ja que és una afectació comuna. Nosaltres voldríem apel·lar al sentit comú, perquè al final són els propietaris els que s’han de fer càrrec del problema. Seguirem transmetent el missatge de civisme. El mobiliari urbà es malmet molt i hem de procurar la convivència entre tots, els que tenen animals i els que no en tenen. El sentit comú no sempre funciona, i per això el Comú reforçarà amb rètols la prohibició que els gossos entrin als edificis públics i en determinades zones enjardinades.

- Quan falten poc més de sis mesos per a la fi del mandat, quins són els deures pendents?

Continuar fent tot allò que creiem necessari dintre de les nostres possibilitats i deixar-ho tot endreçat i encaminat per als que vinguin després. Les coses s’han de viure; des de fora no tens una visió real de com funciona tot. L’aprenentatge d’aquests anys ha sigut molt important, i crec que per a l’equip també, tots hem crescut i volem fer la feina millor cada dia. Si podem donar continuïtat al que s’ha fet, ja es veurà. 

 

 

Avís legalMapa del lloc
La Placeta, 1 · AD300 Ordino · Principat d’Andorra
Tel. +(376) 878 100 · comunicacio@ordino.ad
Oficina de turisme · Tel. (+376) 878173 · ot@ordino.ad
© Comú d’Ordino