Sou a: Inici / Turisme / Què visitar / Ruta de l'aigua

Ruta de l'aigua

La ruta de l’aigua et convida a passejar pel territori d’Ordino tot admirant la riquesa de rius, barrancs, llacs...

Agafem la carretera general en direcció a Arcalís i, tot pujant, aprofita per beure aigua a la font del ferro de sobre la mina a Llorts, aigua molt ferruginosa que et donarà forces, però no n’abusis perquè el teu cos no està acostumat a aquest tipus d’aigües.

Una mica més amunt per la carretera, a la teva dreta, veuràs la cascada de les Salines, un salt d’aigua a l’estiu i una cascada gelada a l’hivern, on es formen grans estalactites; en ocasions es pot practicar escalada en gel.

Un cop has arribat a Arcalís, escull un dels dos punts de sortida:

A) La Coma del Forat a Arcalís en direcció Tristaina, on trobes meravelloses vistes i llacs dins d’un antic circ glacial. És el Circuit interpretatiu del circ glacial de Tristaina.

B) La Coma del Forat a Arcalís en direcció Creussans, on pots aprofitar per fer una passejada amb telecadira i gaudir d’unes vistes que permeten observar indrets on l’aigua llisca per sobre les roques i els salts de les cascades. Si segueixes aquest camí, passes per una de les etapes de la Ruta Mossèn Cinto Verdaguer.

Acabada l’excursió, ja de tornada cap a Ordino, després del poble del Serrat, una mica més a baix a la dreta veuràs el pont de l’Estarell, d’estil romànic d’un sol arc; aparca el vehicle i creua a l’altre costat del riu pel pont.

Ja al poble de Llorts, a la plaça hi trobaràs una font amb aigua molt fresca i un cóm fet amb ciment on paraven els animals per abeurar-se; pots omplir la teva cantimplora amb aigua ben fresca per al viatge.
Tornem a agafar el vehicle i ens parem al poble de la Cortinada, davant de l’església de Sant Martí, on hi ha la mola i la serradora de Cal Pal. Dues construccions del final del segle XVI i de l’inici del XVII. Observa que es troben al marge del riu Valira del Nord, ja que utilitzen la força de l’aigua per funcionar. Durant els mesos de juliol i agost es fan visites guiades al seu interior. Unes joies del passat.