Sou a: Inici / Notícies / Jordi Serracanta: «Cal que tots i cadascun de nosaltres ens sentim ambaixadors de la parròquia d’Ordino»

Jordi Serracanta: «Cal que tots i cadascun de nosaltres ens sentim ambaixadors de la parròquia d’Ordino»

Després de quatre anys i de viure la seva primera experiència política, Jordi Serracanta està disposat a tornar-hi si les eleccions revaliden la majoria.

- Per començar, quina valoració fa del mandat?

Aquests quatre anys han passat molt de pressa. Ha estat una vivència positiva. La política comunal és molt agraïda perquè hi ha un retorn immediat de tot el que fas. Has de ser conscient que no pots acontentar tothom i que sempre rebràs crítiques. Un cop saps això, ho llegeixes tot en positiu. Quan prens decisions has de tenir en compte que treballem pel bé de la parròquia, i que sempre trobaràs algú descontent.

- Va començar amb les conselleries de Turisme i Esports i a mig mandat es va crear Dinamització. Per quins motius?

La Conselleria de Dinamització respon a una voluntat de treball transversal. El seguiment de projectes i la seva evolució. Volíem dinamitzar la parròquia, el sector privat i la ciutadania. Una parròquia es fa amb la suma de tots, perquè la gent se senti orgullosa de viure-hi. Des de l’administració hi hem de posar els mecanismes i facilitar aquest intercanvi. La Conselleria de Dinamització ha d’englobar tot això i ha de ser capaç de transmetre a tothom aquesta idea. 

- Quins projectes l’han satisfet més?

Penso que hem intentat assentat unes bases coherents del model turístic que volem. Tots els productes i les inversions s’han fet amb sentit comú i responsabilitat per no hipotecar els futurs governs que hagin de gestionar la parròquia. Aquest és el millor projecte, sense un cost econòmic important i donant a conèixer tot el que tenim, que és molt.

- I quin és aquest model turístic que es proposa?

Volem atraure un turista que valori la natura i el paisatge que hem conservat, sempre trobant l’equilibri entre despertar l’interès i fugir de la massificació. L’èxit no s’entén d’una altra manera, i no podem esgotar els recursos propis, ja que són el nostre principal valor. De fet, hem demostrat el nostre compromís en aquest sentit amb la candidatura del Territori de la biosfera i l’impuls que hem donat al Parc natural de la vall de Sorteny. Cada dia tenim una visió més global i més clara del que no volem. El camí Ral, ara acabat, ha marcat un abans i un després per a la parròquia. I reforçar els llocs d’interès que hi ha a la Cortinada, amb el nou itinerari Les Claus de la Cortinada, és un exemple de cap on volem continuar. A la Cortinada, l’increment de visites ha estat del 600% i el que hem fet ha estat posar en valor i comunicar de manera adequada el que ja tenim. Així volem trobar l’equilibri entre un paisatge natural i l’atractiu turístic.

- Desestacionalitzar era una de les preocupacions que va mostrar a l’inici del mandat. 

Sí, i penso que ho hem aconseguit. S’han fet accions encaminades a incentivar el turisme fora dels mesos de més afluència. Per Pasqua vam fer una prova pilot d’obrir la mina de Llorts i va funcionar molt bé. Una altra proposta ha estat el Tast Music, un cicle de nits musicals temàtiques, amb concerts en directe en diferents restaurants, que s’ha fet conjuntament amb la Massana i ha tingut molt bona acollida. Hem donat una nova empenta a la Mostra Gastronòmica, que és una de les activitats més consolidades, i hem passat d’un dia de celebració a tot un cap de setmana d’activitats. El saló de productes gurmet a la sala La Buna ha estat un èxit, no només per al públic del carrer, sinó també per als professionals, gràcies en part a la implicació de la Unió Hotelera. El mercat de segona mà, organitzat a l’ACCO, també ha superat les expectatives en les dues edicions, com també les han superat els diferents mercats que s’han fet durant l’any, sense oblidar el Christmas Village, per al qual s’ha trobat una fórmula perfecta i totalment integrada en l’entorn de poble d’Ordino.

- Com serà el CEO del futur?

Jo hi veig un futur de comoditat per al soci, i un compromís mediambiental i econòmic sostenible. Comoditat perquè es poden arribar a destinar tots els metres de l’edifici a l’esport. Mediambiental perquè cada vegada més, les millores que no es veien van en aquesta direcció: l’aprofitament de les plaques solars de la teulada, la caldera d’estella en detriment del gasoil... I econòmic perquè no hem de perdre de vista que una instal·lació com el CEO ha de ser sostenible per ella mateixa. Aquest últim punt s’ha aconseguit amb quatre anys de dèficit zero en el resultat de l’explotació.

- Quines són les millores immediates que hi trobarem?

El 2020 estrenarem el cub, un nou edifici que acollirà la nova recepció, nous despatxos per al personal del CEO i una sala per fer massatges. I la part més important d’aquest nou espai, una sala polivalent gràcies a la qual podrem tornar a portar les classes de judo al centre del poble. També s’ampliarà el gimnàs i es donarà una nova ubicació al xiquiparc i a la zona de vènding. De cara al 2021 hi ha previst desenvolupar la segona fase de les obres amb la creació de noves sales polivalents per respondre a la demanda creixent d’activitats i de clubs que volen venir al Centre a oferir classes.

- En aquest sentit, quina política s’ha aplicat?

L’augment de sol·licituds d’espais ens ha portat a establir uns criteris en què es té en compte el nombre d’alumnes que practiquen la disciplina i l’organització a la parròquia de competicions, tornejos, etc. Entenem que l’arrelament és un factor important que cal tenir en compte, ja que no es tracta només d’utilitzar unes instal·lacions, sinó que amb el ventall tan ampli de clubs fomentem l’esport de base.

- I pel que fa a estades esportives?

L’estratègia ha estat diferent. Penso que Ordino ha de ser un referent també en l’esport i un pol d’atracció per a clubs estrangers. Estem molt ben valorats, a Ordino les distàncies són curtes i els desplaçaments es poden fer a peu; la proximitat dels hotels a les instal·lacions esportives, la qualitat del servei que oferim i el clima són els principals ganxos perquè cada vegada hi hagi més interessats a fer estatges i competicions a la parròquia. El 2019, el pavelló Germans de Riba ha estat al màxim rendiment quant a ocupació, durant tot l’any, fins i tot a l’estiu, i això ha portat a buscar altres espais. Per això acabem de signar un conveni amb el Ministeri d’Educació per a la cessió i la gestió del pavelló de Segona Ensenyança. D’aquesta manera, garantim la continuïtat i la possibilitat d’establir nous convenis amb més clubs i federacions. S’hi ha dedicat molta energia, a poder rendibilitzar i ocupar les instal·lacions, i el treball està donant els seus fruits.

- L’acabament de les obres al CEO comportarà la nova ubicació de l’Oficina de Turisme.

No n’és una conseqüència, el trasllat de l’Oficina de Turisme al carrer Major, a la Casa Ferino, respon a la voluntat de donar-li tot el protagonisme que es mereix i fer-la una peça clau en aquest projecte ambiciós que serà la Casa de la Muntanya. Tornem a parlar de transversalitat entre Turisme, Medi Ambient i Agricultura. La Casa de la Muntanya serà el punt d’informació de la parròquia, però també un espai que acollirà entitats com el CENMA i ACTUA, dues institucions que li donaran contingut i valor afegit. No oblidem tampoc que serà un espai obert a tothom que participa i interactua amb la muntanya, als sectors professionals. La idea seria arribar a atraure empreses que hi estiguin vinculades.

-I el turista què hi trobarà, en aquesta Oficina 2.0?

La manera de fer turisme està canviant i ens trobem amb perfils diferents. La majoria de gent ja sap on va, ja ve informada. Ara busquem experiències, així és que l’Oficina ha d’oferir més serveis que no pas informació. Les noves tecnologies et permeten saber tot el que vulguis en el moment que vulguis. La gent jove, la que està més connectada tecnològicament, és la que menys s’acosta a l’Oficina. Cada vegada s’editen menys productes en format paper i en canvi no paren de créixer les apps i les subscripcions digitals. És per això que hem de pensar una Oficina de Turisme 3.0, que la gent tingui un petit tast del que poden trobar a casa nostra, i que després vagin a buscar l’experiència real.

- Podem dir que la tecnologia ha creat un nou perfil de turista?

Totalment, molts dels productes turístics que trobem avui dia es basen en la tecnologia. Des de la conselleria hi hem apostat fort. Hem obert un nou canal a l’app Ordino és viu a través del qual cada divendres els subscriptors reben una proposta per fer a la parròquia el cap de setmana o els dies següents. També es comuniquen promocions i novetats que puguin ser susceptibles d’interès. Volem oferir també la possibilitat de fer autoguies perquè la gent sigui més autònoma en les visites i la descoberta dels llocs d’interès més rellevants. Encara hi ha molt camí per recórrer si aprofitem eines com la geolocalització i la informació a temps real.

- Les pernoctacions i la necessitat de retenir el turista a casa nostra era una preocupació des del principi del mandat?

Sí, i té una lògica, perquè retenir el turista vol dir que consumeix a la parròquia i això és bàsic per a la supervivència del nostre comerç i del sector hoteler. No volem ser només el pulmó on el turista ve a oxigenar-se però només passeja i després se’n va; si ha de ser així, caldria un replantejament, que ja s’ha posat algun cop sobre la taula. En qualsevol cas, el motor turístic i econòmic més important que tenim a la parròquia és Arcalís. I hem posat les bases: a través de la creació de l’Associació d’Hotelers i Comerciants, la transversalitat des de l’administració i l’entrada d’un soci i capital privat a l’estació, tenim l’engranatge necessari per marcar les línies del futur de la parròquia. Fins i tot l’estiu a Arcalís ja està més que consolidat, amb un impuls molt important des del cicloturisme, amb la marcació dels trams Strava, la promoció que s’ha fet amb les proves nacionals i internacionals, i amb el tancament de la carretera fins a la coma del Forat. Vivim en un lloc privilegiat; a l’hivern, a menys de dos quilòmetres tenim circuits marcats per a la pràctica de raquetes i esquí de muntanya, i cal tenir consciència de què significa això i del valor que té avui. Jo crec que tenim la direcció marcada i en quatre anys el canvi de perspectiva és molt més ampli. Hem consolidat les peces de l’engranatge fonamental per fer funcionar el gran potencial que tenim. Ara bé, o anem tots a l’una o no funcionarà, cal que tots i cadascun de nosaltres ens sentim ambaixadors de la parròquia d’Ordino. És la millor manera de donar a conèixer el que tenim, perquè quan algú estima una cosa la comunica amb passió i treballa per no deixar-la perdre.

Avís legalMapa del lloc
La Placeta, 1 · AD300 Ordino · Principat d’Andorra
Tel. +(376) 878 100 · comunicacio@ordino.ad
Oficina de turisme · Tel. (+376) 878173 · ot@ordino.ad
© Comú d’Ordino